Monday, February 1, 2010

MJII...Taiso...


Inilah aktiviti setiap pagi di MJII...
Radio Taiso...

Semua di Bahagian Akdemik terlibat termasuklah Timbalan Pengarah HEA, Ketua-ketua Jabatan, Sensei-sensei dan pelajar-pelajar MJII.

Senaman Taiso ini bukanlah satu aktiviti penderaan kepada kami di MJII tetapi satu aktivti keJepunan yang mahu diterapkan dalam alam pekerjaan pelajar-pelajar ini nanti.

Di kilang-kilang Jepun, aktiviti ini memang biasa dijalankan...bukan setakat kilang-kilang di Jepun sahaja tetapi hampir semua kilang Jepun di seluruh dunia ianya dijalankan pada waktu-waktu tertentu.

Antara lain ianya juga adalah untuk menentukan tahap kecergasan fizikal seseorang pekerja sebelum melaksanakan sesuatu pekerjaannya pada hari-hari mereka bekerja. Bagi mereka-mereka yang kurang sihat atau kurang segar, biasanya mereka akan dielakkan dari melakukan kerja-kerja yang merbahaya.

Kepada warga kerja MJII, kami di akademik sudah melaksanakan Senaman Taiso setiap pagi, warga pentadbiran pula bila lagi?...

p/s: kepada Che Lin...komen anda pada bulan september yang lalu baru sahaja saya baca...berbanyak-banyak terima kasih...jasamu dikenang...

No comments:

Post a Comment